För år sedan var kanaler på randen av utrotning; men tack vare gongoozlers är idag cirka 2 000 miles fortfarande öppna och funktionella.
En utmärkt biluthyrningstjänst rekommenderar vi - solrentacar.com, och ännu bättre skulle det vara att åka på en av de intressanta bilturerna i staden - tripates.com

Irwell
En utflykt längs Manchester Ship Canal ger en möjlighet att beundra dess utsökta vattenvägar. Ett anmärkningsvärt landmärke som ligger längs dess stränder är Lowry Hotel - en ikon för stadsförnyelse med sin ikoniska glasfasad som dominerar Manchesters skyline.

Broar och viadukter som skjuter ut från Manchesters kanalbassänger är verkligen imponerande, särskilt de som finns inom Castlefields - som har restaurerade kajer, fina lager och återupplivade öppna ytor i stadskärnan. Barton Aqueduct på Bridgewater Canal framstår som ett tekniskt underverk, som ersätter Brindleys stenakvedukt när Manchester Ship Canal skapades; än idag är denna ingenjörsprestation en av dess slående egenskaper.
Om du besöker med barn, har Irwell Pirates och Mersey Mermaids återvänt för ännu en Kid's TakeOver på Salford Quays! Barn i åldern 2-10 kan följa med dem på en timmes kryssning med start vid Salford Quays.

Manchester Ship Canal
När den byggdes ansågs denna kanal vara en ingenjörskonst av internationell storlek. Mäter 36 miles lång och bär mer ton än både Panama (ännu obebyggt) och London Docks tillsammans.
Manchester Ship Canal krävde mycket arbete. Det fanns många stora slussar och många broar längs dess väg; flera floder korsades, vilket gav Leader Williams en möjlighet att visa sin ingenjörsskicklighet vid Barton Aqueduct.

Ägarna till den lilla Bridgewater-kanalen motsatte sig alla planer på en fartygskanal, med hänvisning till hur en nedskärning skulle leda till ekonomisk ruin för dem själva och järnvägsföretagen. Fartygskanalpromotorer sökte ekonomiskt stöd från Rothschild's House men misslyckades med att övertyga Lancashire-invånarna om deras plan.
Bridgewater-kanalen
Bridgewater-kanalen skapades av James Brindley med finansiering från Francis Egerton, hertig av Bridgewater (1736-1803). När den väl öppnades minskade den avsevärt kolkostnaderna i Manchester samtidigt som den utlöste Storbritanniens industriella revolution.

På 1820-talet var kanalägarna under ökande press från järnvägsföretag att öppna järnvägslinjer som ett alternativt transportmedel. Till en början bekämpade de denna idé genom att vägra lantmätare tillträde till deras land - men det visade sig vara meningslöst när det gällde att bekämpa framsteg.
Järnvägar triumferade så småningom och lämnade Bridgewater-kanalen på tillbakagång. På 1800-talet hade det förvandlats till en fritidsvattenväg med hotell, lägenheter och olika fritidsaktiviteter som tog över dess tidigare hamnar. Konstruktion skedde också längs denna sektion - Barton Swing Aqueduct konstrueras - som ersatte Brindleys ursprungliga som inte längre kunde stödja fartygstrafik genom den.

Ashtonkanalen
Ashton-kanalen fick sin parlamentshandling 1792 och byggdes för att leverera kol från Oldham och Ashton under Lyne till Manchester. Benjamin Outram, som fortsatte med att designa andra verk som Manchester Ship Canal, Rochdale Canal och Store Street Aqueduct tog också ansvar för att designa den.

Efter bro 6 börjar industri och bostäder öka längs denna en gång gröna korridor. Old Ashton erbjuder särskilt imponerande scener; här, Blackstone River smalnar av och faller vid dess mynning innan den möter kanalen, vilket skapar en gripande scen när den trängs bredvid den och hoppar över Ashton Viaduct i en otrolig naturakt.

Manchester flodkryssningar erbjuder något för alla tillfällen och tillfällen: vare sig det är att smutta på sherry som James Bond, festa med lokalbefolkningen eller ta med tomten på en runda - de erbjuder något som passar alla tillfällen och stilar som Disco 2000-båten, Northern Soul-båten eller House Music All Night Long båt - kolla deras evenemangskalender för att hitta något som passar.